Straipsnio autorius: Vidmantas Šiugždinis
CEO, MELP
Viskas, ką reikia žinoti apie darbuotojo gyvavimo ciklo vertę
Koks yra geras darbdavys? Kodėl vienose organizacijose žmonės pasilieka ilgam, o kitoms sunkiai sekasi pritraukti ir išlaikyti talentus? Tiesa ta, kad kalbėdami apie darbuotojų įsitraukimą ir išlaikymą, turime galvoti apie detales. Nors nereikėtų pamiršti draugiškos atmosferos ir kasdienių natūralių sąveikų, tokių kaip pasisveikinimas, šypsena ar pasiūlymas padėti, svarbu žvelgti giliau ir tikrinti temperatūrą įvairiuose darbuotojo kelionės taškuose. Čia praverčia darbuotojo gyvavimo ciklo vertės (angl. employee lifetime value, ELTV) konceptas.

Kas yra darbuotojo gyvavimo ciklo vertė?

ELTV, kilusi iš kliento gyvavimo trukmės vertės (CLV) koncepcijos, yra Maia Josebachvili pasiūlyta sistema. Dažnėjant išėjimų iš darbo atvejams, didėjant poreikiui optimizuoti išteklius ir vis labiau stengiantis pritraukti ir išlaikyti talentus konkurencingoje rinkoje, ji tampa vis populiaresnė tarp žmogiškųjų išteklių specialistų.

ELTV yra apibrėžiama kaip kiekybinis ilgalaikio indėlio, kurį darbuotojas per savo darbo laiką įmonėje suteikia organizacijai, matas. Specialistai ELTV taip pat vadina investicijų grąža, kuri paliečia visas žmogiškųjų išteklių iniciatyvas darbovietėje.
Kodėl verta matuoti ELTV?

Atsakymas gana paprastas - akivaizdi ELTV kaip investicijų grąžos nauda yra ta, kad ji padeda patikrinti, pakeisti arba pagrįsti jūsų personalo strategiją ir visos veiklos, susijusios su investicijomis į darbuotojus ir talentų pritraukimu efektyvumą.

Tam tikra prasme ELTV padeda pamatyti bendrą vaizdą ir skatina vadovybę sprendimus grįsti ne trumpalaike nauda, o sutelkti dėmesį į ilgalaikį požiūrį. Šios sistemos naudojimas gali padėti “pamatuoti personalo temperatūrą” skirtingais jų kelionės jūsų darbovietėje etapais, padėti kurti sveikus ir stabilius santykius su darbuotojais, padidinti komandos narių našumą.
Sistemos supratimas
Šioje iliustracijoje pavaizduota darbuotojo gyvavimo vertė. X ašis rodo laiką nuo pirmos iki paskutinės darbo dienos, o Y ašis - darbuotojo indėlį. Štai etapai, į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį:
  • 1 etapas: šiuo metu darbuotojas dar nepradėjo teikti jokio rezultato ir naudoja organizacijos išteklius atrankai, samdymui ir įdarbinimui - jo našumo indėlis yra neigiamas.
  • 2 etapas: šiame etape pastebėsite apmokytą ir motyvuotą darbuotoją, kuris ką tik pradėjo eiti naujas pareigas ir aktyviai teikia naudą verslui.
  • 3 etapas: maksimalaus potencialo etape pasiekiamas taškas, kai karjeros vystymasis ir žinių augimas susilygina. Darbuotojai gali jaustis “išaugę” iš savo rolės ir pradėti galvoti apie naujas galimybes kitur.
  • 4 etapas: šiuo metu priimamas sprendimas palikti įmonę, o darbuotojo produktyvumas ir dėmesio koncentracija sparčiai mažėja.
  • 5 etapas: darbuotojo indėlis baigiasi su paskutine jo darbo diena.
Kaip matuoti ELTV?
Apskaičiuoti darbuotojo gyvavimo ciklo vertę gana paprasta, jei turite teisingus duomenis. Kuo daugiau informacijos apie darbuotojų veiklos rezultatus, produktyvumą ir tobulėjimą galite surinkti, tuo tikslesni ir naudingesni bus rezultatai.

Mike West siūlo 4 žingsnius, kaip apskaičiuoti ELTV:

  • Įvertinkite vidutinę žmogiškojo kapitalo investicijų grąžą (HCROI).
  • Apskaičiuokite vidutines metines kompensavimo išlaidas vienam darbuotojų segmentui.
  • Apskaičiuokite vidutinį vieno darbuotojų segmento darbo stažą.
  • Apskaičiuokite numatomą ELV vienam darbuotojui arba darbuotojų segmentui.
Daugiau informacijos apie kiekvieną iš šių žingsnių rasite šiame LinkedIn straipsnyje.
Kaip padidinti ELTV?
Aptartoje iliustracijoje 3 geltoni apskritimai žymi veiksmus, kurių reikėtų imtis norint padidinti darbuotojo gyvavimo vertę nuo pat darbuotojo kelionės su jūsų įmonę pradžios.
  • Atranka ir įdarbinimas
1. Geriausiai tinkančių darbuotojų pasirinkimas. Gerai suplanuotų, modernių ir duomenimis pagrįstų atrankos metodų ir įdarbinimo procesų taikymas padės jums tinkamai pasirinkti naują komandos narį ir ilgainiui sutaupyti išteklių bei lėšų.
2. Pasiruošimas efektyviam įdarbinimui ir adaptacijai. Pateikdami reikiamą informaciją gerai išbandytu, struktūrizuotu ir aiškiu būdu, padėsite naujam darbuotojui greičiau pasiekti savo potencialą. Tinkamai pasiruošus ir naudojant skaitmenines priemones, šį svarbų procesą galima pradėti dar prieš pirmąją darbuotojo darbo dieną.
  • Įsitraukimas ir tobulėjimas - pagalba darbuotojams augti
1. Koučingas. Investuokite į komandų vadovus, jų žinias ir gerovę. Gerai valdomi darbuotojai jaučią savo paskirtį, tikslą ir siekia pagalbos tam, kad kuo geriau atliktų savo pareigas. Taip didėja jų produktyvumas ir įsitraukimas.
2. Mokymasis. Investuokite į galimybes savo darbuotojams kelti kvalifikaciją savo kompetencijos srityse ir už jos ribų. 70 proc. apklaustų darbuotojų teigė, kad svarstytų galimybę palikti dabartinę darbovietę ir pereiti į organizaciją, kuri siūlo tobulėjimo galimybes. Galite sukurti vidinę mokymosi platformą arba bendradarbiauti su gausybe išorinių žinių tiekėjų, kad patenkintumėte individualius darbuotojų mokymosi poreikius.
3. Karjeros krypties keitimo galimybė įmonės viduje. Nepraraskite talentų - suteikite jiems naujų galimybių organizacijos viduje. Toks mobilumas gali padėti darbuotojams migruoti ir tobulėti naujose pareigose be drastiško sprendimo ieškoti šių galimybių svetur.
4. Didinkite įsitraukimą. Suteikite darbuotojams galimybę būti išgirstiems - reguliariai organizuokite 1-1 ir “temperatūros patikrinimus”. Tikėtina, kad radus laiko nuoširdžiam pokalbiui ir rūpinimuisi darbuotojo savijauta, anksti pastebėsite jo požiūrio, motyvacijos, produktyvumo pokyčius ir turėsite galimybę laiku įvykdyti reikiamus pakeitimus.
  • Darbuotojų patirtis ir kultūra - maksimaliai išnaudokite jų laiką jūsų įmonėje
1. Pastebėkite, pripažinkite ir apdovanokite. Stebėkite savo komandos pulsą, kad nepraleistumėte progos pasidžiaugti puikiai atlikta užduotimi. Pagyra ir pozityvus dėmesys iš vadovų gali pranokti bet kokias kitas jūsų darbuotojų naudų formas. 53% darbuotojų teigia, kad pozityvus dėmesys iš vadovų yra tai, kas juos skatina ilgiau likti darbovietėje. Visgi, nereikėtų pamiršti ir kitų, apčiuopiamų individualizuotų naudų, todėl geriausia turėti jų derinį.
2. Bendraukite ir kurkite grįžtamąjį ryšį. Be įprasto vadovo bendravimo su darbuotojais, organizuokite galimybes darbuotojams susipažinti - ne tik vieniems su kitais, bet ir aukščiausio lygio vadovais. Šis žmogiškasis ryšys, lydimas erdvės, kurioje galima išsakyti nuomones, atsiliepimus, konstruktyvią kritiką ir pasiūlymus (tiek anonimiškai, tiek viešai), gali padėti greičiau nustatyti problemas, kurias būtina spręsti.
3. Sudarykite sąlygas lankstumui. Esame naujoje darbo rinkos eroje - net 92% 1980-2000 m. gimusių žmonių teigia, kad lankstumas yra jų prioritetas ieškant darbo. Visgi, lankstumas turėtų būti ne tik darbo vietos klausimas - jis turėtų atsispindėti darbuotojų naudose, individualaus darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyros kūrime, darbo priemonėse, metoduose ir kituose aspektuose.
Keletas išvadų
ELTV yra viena iš pirmaujančių sistemų, leidžiančių įvertinti darbuotojų darbo našumą ir padedančių priimti sprendimus veiksmingai ir sėkmingai personalo strategijai. Kai kalbama apie žmones, būtina gilintis į detales. Nors ELTV veikia kaip visų žmogiškųjų išteklių pastangų grąžos rodiklis, ši sistema taip pat nurodo dalykus, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį įvairiuose darbuotojo gyvavimo ciklo etapuose ir padeda pritaikyti praktikas, užtikrinančias darbuotojo įsitraukimą ir išlaikymą.