Dirbtinis intelektas: kaip HR komanda gali padėti darbuotojams prie jo prisitaikyti
Darbo pasaulyje vyksta kai kas išskirtinio. Nors tai jokiu būdu nėra naujiena, visai neseniai, sukrėtusi įmonių veiklą ir privertusi vadovus permąstyti organizacijos kultūros struktūrą, ji atsidūrė dėmesio centre. Jei atspėjote, kad atsakymas yra dirbtinis intelektas, esate teisūs.
Dirbtinis intelektas neabejotinai keičia mūsų darbo metodus, tačiau daugelyje organizacijų vyrauja baimė, o ne atvirumas jo galimybėms – žmogaus pakeitimo DI, nežinomybės baimė ir, galbūt svarbiausia, baimė patirti nesėkmę revoliucinių pokyčių akivaizdoje. Remiantis „Forbes Advisor“ atlikta apklausa, daugiau nei 75 proc. respondentų nerimauja, kad dėl dirbtinio intelekto diegimo bus prarastos darbo vietos. Taigi, jei žmonės bijo prarasti darbą dėl dirbtinio intelekto, kodėl jie turėtų jį priimti?

Manau, kad užuot pasidavus šiai baimei, galima rasti geresnį sprendimą, kuris prasideda nuo žmogiškųjų išteklių. Jei šios srities lyderiai pirmieji savo organizacijose pradės taikyti dirbtinį intelektą, jie galės užtikrintai vesti visą darbo jėgą per šią transformacijos erą.

Tai susiję su smulkmenomis

Įmonių pasaulyje dirbtinio intelekto dėmesio centre dažnai atsiduria novatoriškiausios ir labiausiai griaunančios technologijos galimybės. Taip piešiamas paveikslas, kuriame hiperproduktyvūs algoritmai užgožia žmogiškąjį darbo elementą. Suprantama, kad tai gali gąsdinti, todėl daugelis į dirbtinį intelektą žvelgia nedrąsiai. Vis dėlto, turime pripažinti dirbtinio intelekto stiprybę – jis didina žmogiškuosius gebėjimus, racionalizuoja procesus ir praturtina darbo patirtį subtiliais, bet labai paveikiais būdais.

Tikroji dirbtinio intelekto vertė yra jo gebėjimas atlikti užduotis, kurios, nors ir būtinos, gali būti kasdieniškos ir užimti daug laiko. Pavyzdžiui, mano organizacijoje dirbtinis intelektas naudojamas siekiant padidinti efektyvumą visose srityse. Ir įmonės funkcijos, ir tiesioginiai darbuotojai naudoja automatizavimą tokioms smulkioms užduotims, kaip el. laiškų rūšiavimas ir atsakymai į juos, temų apibendrinimas, greitas duomenų rinkinių palyginimas ir kruopštus susitikimų užrašų registravimas.

Žmogiškųjų išteklių srityje ši technologija gali būti naudojama automatizuojant administracines pareigas, pavyzdžiui, elektroninių laiškų rašymą, gyvenimo aprašymų analizę, siekiant nustatyti pagrindinius įgūdžius, ar net atsakant į dažniausiai pasitaikančius darbuotojų klausimus per išmaniuosius pokalbių robotus. Šis pokytis leistų daugiau laiko skirti asmeniniam bendravimui, strategijai ir gyvybingos darbovietės kultūros puoselėjimui – pagrindiniams elementams, kurie iš tiesų lemia organizacijos sėkmę.

Įveikti pasipriešinimą nebus lengva

Kaip ir diegdami bet kokią naują iniciatyvą, greičiausiai susidursite su tam tikru pasipriešinimu diegiant dirbtinį intelektą. Taigi, jūsų vaidmuo šioje transformacijoje bus vadovauti per švietimą, skaidrumą ir įsitraukimą. Demistifikuodami dirbtinį intelektą ir pateikdami aiškią, prieinamą informaciją apie tai, kaip jis bus naudojamas ir kokią naudą duoda, galite sumažinti baimes ir sukelti darbuotojų entuziazmą. Tam gali prireikti organizuoti seminarus, mokymus ar demonstracines dienas, kurių metu darbuotojai galės pamatyti, kaip veikia dirbtinis intelektas, ir suprasti, kaip jis padės jų darbui.

Kai žmonės pajunta, kad jie gali prisidėti prie pokyčių, pasipriešinimas pradeda mažėti. Be to, įrodyta, kad darbdavio skaidrumas dirbtinio intelekto srityje yra svarbus. Remiantis 2023 m. UKG tyrimu, nors 63 proc. darbuotojų teigia, kad dirbtinis intelektas padidintų pasitenkinimą darbu ir įsitraukimą, daugiau nei pusė jų nežino, kaip jų įmonės iš tikrųjų jį naudoja.

Teigiamą skaidrumo poveikį mačiau savo akimis. Siekdama įveikti pasipriešinimą, mano įmonė įtraukė tiesioginį AI galimybių demonstravimą per visų darbuotojų susirinkimus, ypač kai demonstravimui vadovauja vyriausioji vadovybė. Naudodami dirbtinio intelekto įrankius realiuoju laiku, mūsų vadovai turi galimybę kalbėti apie technologijos potencialą ir akivaizdžiai integruoti ją į savo darbo procesus. Tai padeda panaikinti skepticizmo ir baimės barjerus, nes darbuotojai stebi, kaip dirbtinis intelektas gali padidinti jų patirtį.

Kitas puikus dalykas, kurį galite padaryti, yra rodyti pavyzdį. Pademonstravę sėkmingus dirbtinio intelekto panaudojimo atvejus žmogiškųjų išteklių srityje, galite įkvėpti pasitikėjimą ir palaikymą visoje organizacijoje. Galite pademonstruoti, kaip dirbtiniu intelektu paremta analizė gali pagerinti veiklą, virtualūs asistentai – aprūpinti ištekliais, o mašininio mokymosi algoritmai – prognozuoti tendencijas. Kai kiti skyriai pamatys apčiuopiamą naudą, kurią pastebėjote, pavyzdžiui, didesnį efektyvumą, geresnį sprendimų priėmimą ir didesnį darbuotojų pasitenkinimą, jie bus labiau linkę taikyti DI savo komandose.

Dirbtinio intelekto pažadas: žmogiškesnė darbo vieta

Darbuotojai turi suprasti, kad perimdamas rutinines ir pasikartojančias užduotis, dirbtinis intelektas iš tikrųjų leis mums daugiau dėmesio skirti tam, kas mus daro išskirtinai žmogiškais: kūrybiškumui, empatijai ir strateginėms įžvalgoms. Mūsų, kaip žmogiškųjų išteklių vadovų, vaidmuo šioje transformacijos eroje – ne tik integruoti dirbtinį intelektą į organizacinius procesus. Turime užtikrinti, kad ši technologinė pažanga prisidėtų prie žmogiškosios patirties darbe gerinimo.

Dirbtinis intelektas žada sukurti įtraukesnę, teisingesnę ir patrauklesnę darbo vietą. Vadovaudami integracijai, galite padėti įgyvendinti šį pažadą. Tai galimus trikdžius pavers augimo, inovacijų ir gilesnio žmogiškojo ryšio galimybėmis.

Dabar atėjo metas formuoti ateitį, kurioje technologijos ir žmogiškumas sugyvena darniai, vienas kitą stiprindami. Kelionė prasideda dabar, o žmogiškieji ištekliai yra prie jos vairo.
Šį straipsnį vertė „SmartHR Partners“. Originalus straipsnis čia.
Neringa Starkovaitė
Renginių ir komunikacijos vadovės asistentė