Kokį vieną klaidingą mitą apie personalo specialistus norėtumėte paneigti visiems laikams?
Dar dažnas vadovas mano, kad HR užduotis yra žmonių valdymas ir būtent HR atsakingas už naujoko jo komandoje įvedimą, už motyvavimą, apmokymą ir pan. Tačiau toks požiūris dažnai lemia atsakomybės perkėlimą ir klaidingą supratimą apie vadovo vaidmenį komandoje. Iš tiesų, vadovo ir HR rolės čia labai glaudžiai persipina ir papildo viena kitą. HR nėra tas, kuris perima komandos valdymą – jis yra tas, kuris padeda ir palaiko vadovą šioje kelionėje.
HR suteikia kryptį, apibrėžia bendras gaires, tobulina procesus, kuria reikiamus įrankius – nuo įvedimo sistemų iki pokalbių struktūrų ar grįžtamojo ryšio mechanizmų. Be to, HR vaidmuo apima ir vadovų ugdymą – padedant jiems įgyti būtinas kompetencijas darbui su žmonėmis: kaip kurti pasitikėjimu grįstą santykį, kaip spręsti konfliktus, kaip palaikyti motyvaciją ar vystyti darbuotojus. Tačiau galutinė atsakomybė už komandos narius vis tiek lieka vadovui – jis yra arčiausiai žmonių, jis mato jų kasdienius iššūkius, rezultatus ir nuotaikas.
Todėl dirbti su žmonėmis turi tiesioginis vadovas – ne HR. Būtent vadovas formuoja komandos kultūrą, toną, tempą ir vertybes. HR – tarsi navigacija, padedanti nepaklysti, bet vairuoti vis tiek turi pats vadovas.
Kaip manote, kokią įtaką jūsų asmenybės bruožiai turi tam, kaip dirbate HR srityje?
HR sritis reikalauja daugybės įgūdžių ir kompetencijų – norint būti sėkmingu, nebeužtenka vien „būti žmonių žmogumi“. Šiandien HR vaidmuo organizacijose tampa vis svarbesnis, o vadovų lūkesčiai šiai funkcijai nuolat auga.
HR‘as turi gebėti ne tik palaikyti ir suprasti žmones, bet ir būti geras „pardavėjas“ – juk dažnai tenka „parduoti“ savo idėjas ar iniciatyvas tiek kandidatams, tiek vadovams. Vadovų palaikymas ir įsitraukimas dažnai lemia projekto sėkmę, todėl gebėjimas argumentuotai įtikinti tampa itin svarbus.
Taip pat būtina gebėti skaityti žmones, suprasti, kas slypi už tam tikro elgesio ar sprendimo, mokėti klausytis ir girdėti. Taip pat labai svarbu gebėti išlikti ramiam sudėtingose situacijose, kurti pasitikėjimu ir dialogu paremtą ryšį – visa tai, ką galima apibendrinti kaip aukštą emocinį intelektą.
Ne mažiau svarbus yra gebėjimas aiškiai, sklandžiai ir įtaigiai komunikuoti, bet kartu – mokėti išlikti diskretišku, ypač dirbant su jautria ar konfidencialia informacija, kurios HR srityje tikrai nestinga.
Man asmeniškai šioje srityje padeda tai, kad esu empatiška, bet kartu – analitiška. Galiu įsijausti į žmogaus situaciją, suprasti jo motyvus, bet tuo pačiu priimti logiškus, faktais grįstus sprendimus. Būtent šis balansas tarp širdies ir proto – mano stiprybė dirbant HR srityje.
Kaip per pastaruosius 5 metus pasikeitė jūsų darbas dėl technologijų? Kas padėjo, o kas trukdė?
Per pastaruosius kelerius metus, ypač nuo tada, kai OpenAI ir kiti dirbtinio intelekto įrankiai tapo plačiai prieinami, technologijos vystėsi itin sparčiai. Kartais atrodo, kad naujovių atsiranda greičiau, nei spėjame jas įsisavinti ir tai atneša labai reikšmingą pokytį tiek į HR, tiek į kitas sritis.
Didžiausias pokytis – galimybė automatizuoti pasikartojančias, mažos pridėtinės vertės užduotis, kurios anksčiau reikalavo daug laiko, nors nereikalavo aukštų kompetencijų. Pavyzdžiui, vien tai, kad darbuotojai dabar gali savitarnos būdu pasirašyti sutartis, pateikti prašymus ar atnaujinti duomenis, reikšmingai palengvina kasdienius procesus ir padeda sutaupyti laiko.
Jau egzistuoja efektyvūs automatizavimo sprendimai beveik visose HR srityse – nuo dokumentų valdymo iki atrankų ir darbuotojų įvedimo procesų. Tai leidžia ne tik taupyti laiką, bet ir sumažinti klaidų tikimybę. HR valdo didelį informacijos ir užduočių srautą, kuomet turi užtikrinti sklandžią komunikaciją, priminti vadovams apie naujoko bandomojo pabaigą, nepamiršti suteikti grįžtamąjį ryšį atrankoje dalyvavusiems kandidatams, ir dar daug kasdienių užduočių, kurios anksčiau reikalavo daugiau mūsų laiko. Dabar šį laiką galime skirti svarbesniems dalykams: vadovų ugdymui, sprendimų priėmimui, darbuotojų patirties gerinimui ir strateginiams klausimams.
O kalbant apie iššūkius, kartais technologijų gausa gali kelti triukšmą – ne visos naujovės yra vertingos ar pritaikomos konkrečioje organizacijoje. Svarbu gebėti atsirinkti, kas iš tiesų reikalinga ir kas kuria vertę, ir žinoma nepasitikėti šiais sprendimais aklai, nes DI irgi klysta.