1. Kaip pradėjote dirbti žmogiškųjų išteklių srityje?
Mano kelionė žmogiškųjų išteklių srityje prasidėjo nuo studijų. Bakalauro metais studijavau vadybą ir ekonomiką, vėliau reikėjo rinktis magistro studijas, tais laikais Vytauto Didžiojo universitete buvo bene trys specializacijos: finansai, marketingas bei vadyba ir personalas. Iš karto supratau, jog marketingas – ne man, finansai – galbūt įdomu, bet nebūtinai.
Nusprendžiau, jog pabandysiu vadybos ir personalo studijas. Žinoma, iš kolegų sulaukiau įvairių atsiliepimų apie šią sritį, pavyzdžiui, kad personalo specialistas sudarinėja kadrų bylas. Personalo funkcijos įvaizdis tuo metu, 30 metų atgal, buvo keistas, tačiau aš pagalvojau, jog šioje srityje tikrai turėtų būti ir įdomesnių dalykų. Na, ir nuojauta manęs neapgavo.
Pirmuosius metus dirbau auditoriumi ir metų finansų srityje užteko suvokti, kad tai ne man, todėl pasukau į personalo sritį. Tiesa, kiek kitaip nei daugelis, aš į personalo sritį atėjau per organizacinę, vadybinę prizmę, kur labai svarbu yra organizacinės struktūros, mokymai ir pan. Šiais laikais personalo vadyba yra toli gražu tam, kas buvo prieš 30 metų.
2. Kokie, Jūsų nuomone, yra didžiausi iššūkiai specialistams, kurie tik pradeda dirbti personalo valdymo srityje? Ką jiems patartumėte?
Manau, jog labai svarbu yra nepasiduoti tokioms mintims: „o darbuotojai bus demotyvuoti, o jie išeis“. Taip, taip gali atsitikti, bet visada reikėtų dėlioti sprendimus, kurie būtų tvarūs ne trumpalaikėje, o ilgalaikėje perspektyvoje. Tarkime, jei šiuo metu kažkam kažkas negerai, padarykime team building‘ą ir visi staiga taps laimingi. Na, netaps visi laimingi. Tuo atveju, jei žmonėms netinka darbo pobūdis, yra prasta vadovavimo kokybė, team building‘as ar kitas motyvacinis renginys problemos neišspręs.
Sakyčiau, kad reikia nepasiduoti greitiems sprendimams, kurie kitąkart yra lengvai pasiekiami ir, rodos, šių sprendimų dėka galima greitai viską išspręsti. Verčiau pasigilinti, paieškoti tam tikros problemos ar galimybės gilesnių šaknų, nes tada, kai išsiaiškini pamatines priežastis, kodėl tam tikri dalykai yra vienokie ar kitokie, surasti sprendimus yra ženkliai lengviau. Pastebiu, kad jauni žmonės standartiniais, klišiniais sprendimais bando labai greitai dorotis ne su priežastimis, o su pasekmėmis. Visgi, problemų ar galimybių paieškai reiktų skirti du trečdalius laiko ir tik trečdalį pačios problemos sprendimui.
Patarimų galima duoti daug, bet labiausiai per 30 metų darbo šioje srityje pasiteisinęs šis: supraskite verslą, kuriame dirbate. Reiktų pradėti ne nuo kažko kito, bet būtent nuo verslo – suvokti, kaip uždirbami pinigai, kaip prie to prisideda žmonės, kokių kompetencijų reikia. Sakyčiau, kad vienas iš pagrindinių patarimų – būtent verslo supratimas.
3. Kokios, Jūsų nuomone, yra trys svarbiausios savybės, reikalingos sėkmingai karjerai žmogiškųjų išteklių srityje?
Nežinau, ar yra kažkokios trys, nes aš sutinku labai įvairių HR žmonių ir visi jie labai skirtingi kaip žmonės, turi skirtingas savybes, tačiau yra vienodai sėkmingi. Man atrodo, viena iš savybių būtų žingeidumas ir noras suprasti, pasidomėti, pasigilinti. Tai yra svarbus dalykas tiek per verslo, tiek per žmonių savijautos prizmę, kad būtų galima surinkti pakankamai kokybiškos informacijos vienokio ar kitokio sprendimo priėmimui.
Kita savybė būtų konceptualus mąstymas, kūrybiškumas, kuomet reikia sudėlioti tam tikrus ilgalaikius sprendimus, kurie tiktų verslui, bet lygiai taip pat tiktų ir žmonėms. Tai svarbu, nes, jeigu sprendimai tiks tik verslui, žmonės bus nelaimingi, o jeigu tiks tik žmonėms, tuomet verslas neuždirbs pinigų, o tai reiškia, jog verslas neturės už ką mokėti algų.
Sakyčiau, visada reikia ieškoti viduriuko tarp minėtų pusių, o tai nelengva, nes yra daug stakeholder‘ių, o personalo sprendimai, kaip ir aš pats pastebiu vadovų komandoje, yra visos komandos sprendimai. Ar sprendžiamas technologinis dalykas, ar pardavimo, neretai jį nusprendžia keli žmonės. Man atrodo, stakeholder management yra itin svarbu, ypač senior HR pozicijoje.
4. Neretai tenka girdėti, jog būdamas HR‘u turi mėgti žmones. Ką Jūs apie tai manote?
Visų pirma, HR turi suprasti žmones, jų lūkesčius. Yra labai daug profesijų, kur to bendravimo su žmonėmis yra ženkliai daugiau. Pavyzdžiui, klientų aptarnavimo srityje, skambučių centre su žmonėmis bendraujama 8-10 valandų. Bendravimas su žmonėmis yra tavo darbo dalis, taip, bet tai yra tik viena iš jų.
Verslo sprendimų priėmimas, koncepcinis mąstymas reikalauja nemažai laiko praleisti konsoliduojant tas mintis, išgirstas idėjas, dėliojant vienokius ar kitokius sprendimus. Žmogiškieji ištekliai yra žymiai daugiau nei tik bendravimas su žmonėmis.
5. Sakykite, iš ko susideda Jūsų kasdienis darbas ir kas teikia didžiausią pasitenkinimą darbo dienos pabaigoje?
Mano kasdienybėje, kaip taisyklė, yra daug susitikimų. Yra kelios dimensijos: pirma, aš esu vadovų komandos narys, todėl dalyvauju visuose verslo susitikimuose, verslo problemų aptarime, ten sužinau, ko reikia verslui, ką mes planuojame didiesiems, mažiesiems, kokių naujų žinių, kompetencijų reikia, ką reikia nusamdyti, kokius mokymus reikia daryti.
Antra dalis – aš turiu savo komandą, tad dirbu ir su ja, su savo žmonėmis. Tai, kaip tas išgirstas verslo idėjas mes įgyvendinsime, kokius planus turime turėti, aptariame su savo komandos nariais susitikimų metu. Susitikimai būna kas savaitę, kas dvi, tuos vadinamus pusvalandinius check-in‘us susidėliojame skirtingai, jų metu aptariame, kaip mums sekasi ir panašiai.
Turime darbuotojų atstovus, profsąjungas, turime tuos vadinamus road show, kai važiuojame susitikti su darbuotojais, kurių problematika yra kasdienė. Taip pat rengiame problemų sprendimo susitikimus, susitikimus, kurių metu sprendžiame nenumatytai nutikusius dalykus. Darome idėjų generavimo susitikimus, planavimo susitikimus, kurių metu planuojame strategines kryptis kitiems metams. Ir turime šventes, kai švenčiame pasiekimus tiek savo komandos, tiek ir visos organizacijos, nes tai irgi yra svarbi darbo dalis.
Man, kaip personalo vadovui, tenka dalyvauti priimant sprendimus, nebūtinai vienam, bet kartu su kitais, dėl darbuotojų paaukštinimo, paskyrimo į naujas pareigas. Didžiausią pasitenkinimą suteikia tai, kad žmonės, su kuriais dirbai, kuriems padėjai jų karjeros kelyje per mokymus ar per kažkokius priimtus sprendimus, yra sėkmingi.
Kadangi ir vienoje, ir kitoje organizacijoje pradirbau nemenką laiko kiekį, tai tų žmonių, su kuriais teko darbuotis, tikrai sutikdavau labai daug, todėl itin smagu matyti, kad jie auga, tobulėja, užima vis svarbesnes pozicijas mūsų ar kitose organizacijose. Turbūt galimybė matyti žmones augančius man duoda didžiausią pasitenkinimą.